Grafomotorika

"V grafomotorice nacházíme klíč k preciznosti a expresivitě: Každý tah perem nebo štětcem nese sílu vyjádření a radost z vlastní tvorby."

Hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika

Zjednodušeně řečeno, grafomotorika je dovednost,  kterou potřebujeme na kreslení a později na psaní.

Zní to sice velmi jednoduše, ale na to, aby se dítě naučilo psát, musí zvládnout hned několik dovedností, které jsou neoddělitelně spojeny. Trénujeme s dětmi od malička, anižby o tom věděly.

Vizuálně-percepční schopnosti

Schopnost vidět písmeno nebo slovo a přiřadit mu význam.

Dítě umí na základě schopnosti vizuální percepce rozlišovat barvy, tvary, počet, velikost a umí se  orientovat v prostoru.

Ve věku 6 let dokáže určit směr (vpřed, vzad, shora dolů), ví, jak se listuje v knize, vnímá hloubku a umí identifikovat zrcadlově obrácené předměty. 

Motorické plánování a realizace

To je schopnost vykonávat pohyb potřebný k psaní. Prvním krokem je samotná představa o činnosti, dítě musí mít v hlavě představu toho, co je potřeba splnit a následně tomuto cíli přizpůsobí výkon. 

V praxi to  vypadá tak, že dítě si představí slovo, které chce napsat a následně provede vše potřebné k tomu, aby toto slovo dostalo na papír ( od správného úchopu pera přes vhodný přítlak a sklon pera k papíru až po napsání slova).  

Vizuálně-motorická koordinace

Nebo-li koordinace oko-ruka. Při jejím zvládnutí je dítě schopno očima sledovat pohyby ruky a koordinovat je. To znamená, že při vybarvování omalovánky dítě nepřesáhne barvou linie obrázku a při psaní se bude držet řádků.

Práce s pastelkami a perem je kategorie, do ktreé patří jednoduché činnosti, při kterých dítě využívá nástroj na psaní. Může jít o spojování teček do obrázku, řešení bludiště, vybarvování, obkreslování pomocí šablon, obtahování dlaně pastelkou, stínování ( tímto si děti výborně cvičí sílu přítlaku) nebo ze začátku obyčejné čmárání na papír. 

Praktická cvičení na rozvoj grafomotoriky

Rozvíjet jemnou motoriku a grafomotoriku je během vývinu velmi důležité.  Různými cvičeními se děti naučí správně držet pastelku, tužku a pero a vybudují si správné návyky od sezení až po polohu ruky na stole.

Grafomotoriku si dítě v určitém věku nemusí rozvíjet nutně psaním a kreslením. Některé děti k činnostem zpočátku nemají vztah a netřeba je nutit, dokud není správný čas.  Takto můžete podporovat rozvoj grafomotoriky již v předškolním věku : pomoc při činnostech v domácnosti, práce s pastelkami a perem, navlékání korálků, malování do písku a další činnosti.

Nabídka

Nabízíme individuální lekce u vás na adrese a nebo v prostorách knihovny Prahy 4.

Grafomotorika pro předškolní i školní děti

Vítejte ve světě kreativity a dovedností!

 Rádi bychom vás pozvali k účasti na našem vzrušujícím grafomotorickém kurzu pro předškoláky i školáky. 

Tento kurz je navržený tak, aby podporoval rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a připravil vaše dítě na začátek psaní a čtení.

Zábavnými aktivitami a hravým přístupem pomůžeme vašim dětem získat dovednosti potřebné pro úspěšný vstup do školního života.