Grafomotorika
"V grafomotorice nacházíme klíč k preciznosti a expresivitě: Každý tah perem nebo štětcem nese sílu vyjádření a radost z vlastní tvorby."
Hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika
Zjednodušeně řečeno, grafomotorika je dovednost, kterou potřebujeme na kreslení a později na psaní.
Zní to sice velmi jednoduše, ale na to, aby se dítě naučilo psát, musí zvládnout hned několik dovedností, které jsou neoddělitelně spojeny. Trénujeme s dětmi od malička, anižby o tom věděly.
Vizuálně-percepční schopnosti
Schopnost vidět písmeno nebo slovo a přiřadit mu význam.
Dítě umí na základě schopnosti vizuální percepce rozlišovat barvy, tvary, počet, velikost a umí se orientovat v prostoru.
Ve věku 6 let dokáže určit směr (vpřed, vzad, shora dolů), ví, jak se listuje v knize, vnímá hloubku a umí identifikovat zrcadlově obrácené předměty.
Motorické plánování a realizace
To je schopnost vykonávat pohyb potřebný k psaní. Prvním krokem je samotná představa o činnosti, dítě musí mít v hlavě představu toho, co je potřeba splnit a následně tomuto cíli přizpůsobí výkon.
V praxi to vypadá tak, že dítě si představí slovo, které chce napsat a následně provede vše potřebné k tomu, aby toto slovo dostalo na papír ( od správného úchopu pera přes vhodný přítlak a sklon pera k papíru až po napsání slova).
Vizuálně-motorická koordinace
Nebo-li koordinace oko-ruka. Při jejím zvládnutí je dítě schopno očima sledovat pohyby ruky a koordinovat je. To znamená, že při vybarvování omalovánky dítě nepřesáhne barvou linie obrázku a při psaní se bude držet řádků.
Práce s pastelkami a perem je kategorie, do ktreé patří jednoduché činnosti, při kterých dítě využívá nástroj na psaní. Může jít o spojování teček do obrázku, řešení bludiště, vybarvování, obkreslování pomocí šablon, obtahování dlaně pastelkou, stínování ( tímto si děti výborně cvičí sílu přítlaku) nebo ze začátku obyčejné čmárání na papír.
Praktická cvičení na rozvoj grafomotoriky
Rozvíjet jemnou motoriku a grafomotoriku je během vývinu velmi důležité. Různými cvičeními se děti naučí správně držet pastelku, tužku a pero a vybudují si správné návyky od sezení až po polohu ruky na stole.
Grafomotoriku si dítě v určitém věku nemusí rozvíjet nutně psaním a kreslením. Některé děti k činnostem zpočátku nemají vztah a netřeba je nutit, dokud není správný čas. Takto můžete podporovat rozvoj grafomotoriky již v předškolním věku : pomoc při činnostech v domácnosti, práce s pastelkami a perem, navlékání korálků, malování do písku a další činnosti.
Nabídka
Nabízíme individuální lekce u vás na adrese a nebo v prostorách knihovny Prahy 4.
Grafomotorika pro předškolní i školní děti
Vítejte ve světě kreativity a dovedností!
Rádi bychom vás pozvali k účasti na našem vzrušujícím grafomotorickém kurzu pro předškoláky i školáky.
Tento kurz je navržený tak, aby podporoval rozvoj jemné motoriky, koordinace oka a ruky a připravil vaše dítě na začátek psaní a čtení.
Zábavnými aktivitami a hravým přístupem pomůžeme vašim dětem získat dovednosti potřebné pro úspěšný vstup do školního života.